Hockeyträning

Att ha hockeyspelande som jobb är för många en dröm. En dröm som bara uppfylls för en promille av de som faktiskt en gång börjar en hockeykarriär. Anledningarna är förstås många, för lite talang, skadeproblem, familjebildande eller tappat intresse. Men man kan säga som så att det oftast finns en anledning till anledningen – blod, svett och tårar.

Anledningen till anledningen är förstås att man inte klarar av eller orkar lägga ner den tid och energi som krävs för att nå till toppen, till möjligheten att jobba som hockeyspelare. Det krävs alla av de ovanstående sakerna, blod, svett och tårar. När man bara ser matcher så är det lätt att tänka att dessa idrottsmän har ett sånt lyxigt liv där de bara sysslar med sin fritidshobby.

Hårt jobb – No pain no gain

Det är lätt att tänka på det sättet, men verkligheten är en annan. vi ska berätta lite hur ett träningsinlägg för hockeyspelare på elitnivå i Sverige ser ut.

Försäsong

Det är emellan säsongerna som det allra hårdaste görs träningsmässigt för hockeyspelare. Det handlar om oerhört många timmar i gym och på löpstigen. Något som alla hockeyspelare fasar för är att sitta på den så kallade testcykeln, även känd som spinningcykel. Träning på spinningcykeln brukar i regel betyda tester av spelarnas värden och som bra konditionsträning likt löpning, men mer skonsam träning i jämförelse med både löpning och tung gymträning.

Klubbar på elitnivå har alltid regler för hur dess spelares nivåer måste ligga på, det är ett sätt att se om spelarna har sett till att sköta sommarträningen ordentligt eller om de har fuskat. Det brukar oftast vara någon månad på sommaren som spelarna har ledigt från själva träningen med laget, men har i uppgift att sköta den på egen hand, vilket i regel handlar om minst ett träningspass om dagen – varierat mellan gymträning och löpträning till exempel.

Säsong

Man kan säga att säsongsträningen tjuvstartar lite i slutet av försäsongen. Man går vanligtvis på is i början av augusti och det är nu själva hockeyträningen kör igång. Till en början är det väldigt mycket skridskoåkning och spelövningar för att spelarna snabbt ska komma in i det igen efter sommarträningen. Fram tills någon vecka innan seriepremiären i september så kör man således både hård isträning och hård gymträning. Att man tränar så extremt hårt beror på att det förebygger skador senare på säsongen på så sätt att om kroppen är vältränad och väl förberedd så är den också mindre känslig för den vanligaste förslitningsskadorna. Dessutom så krävs mycket styrka och uthållighet för att kunna prestera på isen under säsongen.

Under själva säsongen så sjunker träningsfrekvensen något. Man tränar i regel nästan varje dag under hela säsongen, men nu är merparten av träningspassen av lugnare karaktär eftersom en nedtränad spelare kommer inte att prestera sitt max i matchsituation.