shutterstock_141479419

När det inte är dags för matcher och träningar varje dag, har man fortfarande inte ledigt. Man ska så klart kämpa med att hålla kvar sin styrka och kondition under offseason så man inte behöver träna upp sig inför nästa säsong. 

Träningar med laget fortsätter under offseason man kanske inte lika många. Det här är trots allt tiden som räknas som ”ledig tid” för spelarna. Man får sköta sin träning själv till stor del. Och att göra träningen själv är inte samma sak som när man tränar hockey i allmänhet eller med laget.

Under tre till fyra månader får kroppen tid att bygga upp sig och vila efter en hård säsong. Men man ska som sagt fortsätta träna.

Det kan gärna kan börja med är att träna musklernas uthållighet under de första tre veckorna. Sedan kan man fokusera på musklernas råa styrka. En vecka eller två in i vanlig styrketräning ska man lägga till konditionsträning. Undersök gärna din kondition innan du börjar för att veta vilken nivå du ligger på. Du kan anpassa träningen bättre om du vet startläget och få nöjet att se dina framgångar när du gör testet igen efter några veckor.

Sist men inte minst måste man träna sin snabbhet och rörlighet, här får man som mest hjälp om man tränar detta på planen. För att bli rörligare och snabbare på plan, ska du naturligtvis träna på plan.